Dinastia Teodosiană (379 -
457)
Fiind
numit August, Teodosiu I a avut de înfruntat două
probleme: restabilirea unității în interiorul imperiului pe plan religios și
apărarea imperiului de năvălirile goților. Sosind la Constantinopol, i-a propus
episcopului arian să renunțe la Arianism și să se alăture Crezului Niceean.
Episcopul a refuzat și a părăsit capitala. Bisericile din oraș au fost predate
niceenilor. A început o luptă înverșunată cu păgânii și cu ereticii, aplicând
pedepse aspre.
Prin decretul din 380, doar cei care credeau în Sfânta Treime predicate de
scrierile evanghelistice erau considerați catolici, în timp ce ceilalți erau
considerați "nebuni și nesăbuiți ce au aderat la ticăloasă doctrina
eretică", neavând dreptul de a-și numi locurile de întâlnire biserici și
erau pasibili de pedepse aspre. A emis și alte decrete prin care a interzis
ereticilor să țină adunări publice și private, dreptul de adunări fiind
rezervat doar adepților Simbolului Niceean. Drepturile civile ale ereticilor au
fost restrânse în privința testamentelor și moștenirilor. Teodosiu dorea să
restabilească pacea și stabilitatea în Biserica Creștină.
În 381 a convocat un sinod la Constantinopol. S-a disputat erezia lui Macedonie, un semi-arian care a
încercat să demonstreze că Sfântul Duh fusese creat; a întărit decizia simbolului
niceean despre Sfânta Treime, Sfântul Duh fiind de o ființă cu Tatăl și cu
Fiul. A stabilit rangul patriarhului de Constantinopol în relație cu episcopul
Romei.
Teodosiu a lărgit
privilegiile acordate de unii dintre predecesorii săi episcopilor și preoților
în privința datoriilor personale, responsabilităților față de curte. A impus
bisericii datorii față de stat, denumite "extraordinaria munera".
Biserica nu mai putea fi un loc de refugiu pentru răufăcători și nici nu mai
putea adăposti pe cei îndatorați față de stat de colectorii de datorii.
În
urma masacrelor de la Tesalonic, Teodosiu a intrat în conflict cu Sfântul
Ambrozie , episcop de Mediolanum, având vederi
opuse în privința relației dintre Biserica și Stat. Teodosie pleda pentru
supremația Statului asupra Bisericii, iar Ambrozie susținea că Biserica nu
poate fi supusă unei puteri efemere. Ambrozie l-a excomunicat pe Teodosiu
pentru că i-a favorizat pe germanicii din Tesalonic ce ocupau ranguri înalte în
armata sa și pentru că i-a masacrat pe cetățenii ce se răzvrăteau violent.
Teodosiu însuși a fost nevoit să-și recunoască vinovăția în mod public și și-a
făcut pocăință impusă de Ambrozie.
Teodosiu
a interzis sacrificiile, ghicitul viitorului în intestinele animalelor jertfite
și frecventarea templelor păgâne, multe fiind închise, altele fiind folosite de
către stat, altele fiind dărâmate și distruse, inclusive comorile și obiectele
artistice valoroase, ca faimosul temple al zeului Serapis, Serapeum.
În 392, Teodosiu a promulgat un ultim edict pentru interzicerea
definitive a sacrificiilor, arderii tămâii, atârnarea ghirlandelor, libațiilor,
divinațiilor, practicarea lor fiind considerate o ofensă adusă împăratului și
sacrilegii chiar dacă el însuși a introdus un obelisc în Hipodromul de la
Constantinopol, ce aparținuse templului de la Karnak din timpul domniei
faraonului Tutmes al III-lea. În 393 s-au
organizat pentru ultima oară Jocurile Olimpice. Dar monumente antice ca statuia
lui Zeus sculptată de Fidias a fost transferată de la Olimpia la Constantinopol.
Chiar dacă teoretic, credințele religioase erau tolerate în egală măsură,
Teodosiu a considerat că autoritatea sa trebuia să se extindă asupra bisericii
și a vieții religioase a supușilor, scopul fiind crearea unei biserici unice,
cea niceeană.
În
ciuda eforturilor, nu a reușit. Disputele religioase nu s-au încheiat, ba chiar
au escaladat și s-au răspândit. Dar a purtat o victorie finală asupra
păgânismului. Păgânismul a încetat să mai existe că un întreg organizat chiar
dacă mai existau indivizi, familii sau grupuri isolate ce nutreau în taină la
trecutul iubit al religiei lor muribunde. Școala păgână de la Atena și-a
continuat existența, iar studenții ei studiau în continuare literatura clasică.
Susra:Wikipedia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu